X
تبلیغات
نماز - راههای جذب دانش آموزان به نماز جماعت در مدارس
 راههای جذب دانش آموزان به نماز جماعت در مدارس

نماز، تقدیم حمد و سپاس به درگاه خالق منان و کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان، یعنی کمال جویی است. نماز، فرصتی برای طراوت بخشیدن روح و پلی برای نیل به اوج کمال مطلق و زینت بخش شخصیت و منش مؤمنان است. نماز، یکی از اساسی ترین ارکان حیات، تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوامع انسانی است(نصر و همکاران، 1387).

حکمت نماز آن است که خدای یگانه را پرستش کنیم و از شرک و بت پرستی دور باشیم و تنها در برابر خدای بزرگ به نیازمندی و کوچکی خود اعتراف نموده و بر گناهان خویش طلب عفو و بخشش نماییم(حاجیان، 1375). نماز برای زندگی بهترین حاصل و فاقد آن موجودی ناقابل و کشتی نشینان حیات را ساحل و نماز برای رهروان راه بهترین منزل و روح در حال پرواز را محمل و شمع روشنی بخش هر محفل و بین انسان و عذاب فردا حائل(غمخوار یزدی، 1377).

انسان فطرتا موجودی خداجوست و کنجکاوی از ویژگی های برجسته او به حساب می آید. از جمله سوالاتی که انسان ها همواره در جستجوی پاسخی برای آن بوده اند، این است که چرا او به عبادت خدا می پردازد. آثار و شواهد موجود نشان می دهد که بشر در زمان ها و مکان های مختلف با شیوه های گوناگون خدا را عبادت می کرده است. البته دلایل و مدارک زیادی در این خصوص وجود دارد. برای نمونه ساموئل کوئینک جامعه شناس معروف می گوید: اساسا در جهان، طایفه ای یا جامعه ای بدون نیایش، معتقدات و آداب و رسوم وجود ندارد. ما نتوانستیم از لابه لای اوراق تاریخی، لوحه ها، کتیبه ها و بقایای آثار تاریخی، بشر را از قید مذهب و نیایش و پرستش آزاد ببینیم(نجفی، 1377).

مرحوم مطهری در خصوص ریشه عبادت و نیایش می نویسد: یکی از پایدارترین و قدیمی ترین تجلیات روح آدمی و یکی از اصیل ترین ابعاد وجود آدمی، حس نیایش و پرستش است. مطالعه آثار زندگی بشری نشان می دهد هر زمان و هر جا که بشر وجود داشته باشد، نیایش و پرستش هم وجود داشته است، چیزی که هست، شکل کار و شخص معبود متفاوت شده است(مطهری، 1373).

فواید نماز جماعت عبارتند از: نماز عبادت یک عبادت دسته جمعی است که مسلمانان در زمان و مکان واحد و به شکل واحد در صفوف منظم به امامت واحدی اقتدا می کنند و از این طریق تمرین رعایت نظم و آراستگی و نیز اطاعت از رهبری را می آموزند. علاوه بر آن، موجب وحدت و یکپارچگی مسلمانان می شود(غمخوار یزدی، 1377). به دلیل اهمیت نماز لازم است که با استفاده از پژوهش های که در زمینه اقامه نماز انجام گرفته است، بررسی و تجزیه و تحلیل دقیقی صورت پذیرد .

"قرآن سوره بقره"

همانا که به غیب یعنی به وجود خدا ، معاد و فرشتگان ایمان دارند و نماز را به پا می دارند و ...

"قرآن سوره ابراهیم آیه 40"

ای پروردگار من ، من و فرزندانم را اقامه کننده نماز قرار بده.

 "قرآن سوره بقره"

و خدا ، تا زمانی که زنده باشم ، مرا به نمازوزکات فرمان داده است.

زرتشتیان را پنج نماز است که در هنگام طلوع آفتاب و ظهر و عصر و اول شب و زمان خفتن اجرا می کردند صابیان که بقایای آنان در خوزستان امروزی وجود دارد.نماز های پنجگانه را به جای می آوردند و هر سال 30 روز روزه می گرفتند اعراب جاهلیت در مقابل خانه کعبه ، برهنه حاضر   می شدند و با صفیر و کف زدن اظهار عبادت می کردند. به احتمال نماز و نیایشی که در زمان حضرت ابراهیم (ع) محول بوده است در طول قرون و اعصار به تدریج به کلی تحریف گشته و به شکل امروزی درآمده و شاید به خاطر همین تحریف است که در آیه 35 سوره انفال کیفیت نماز اعراب جاهلیت ، مورد سرزنش قرار گرفته است. (راشدی، 1385)

نمازی که اعراب پیش از اسلام ، جلوی خانه خدا به جای می آوردند، چیزی جز صفیر برآورردن  و کف زدن نبود.

برخی از قبایل عبادت را در مقابل بت ها به وسیله رقص و حرکات منظّم و هماهنگ ، ادا می کرده اند وبی گمان این گونه حرکات را نوعی تعظیم می شناختند وبه نحوی آن را با عبادت که موجب تقرب به خدا یا بت ها تصور می کردند  ربط می دادند. (راشدی ،1385)

ابو علی سینا دانشمند برجسته و نامدار ایرانی می گوید : هر زمان که هنگام مطاعه با مشکل علمی مواحه می شدم و نمی توانستم آن را حل کنم، به مسجد جامع شهر می رفتم و دو رکعت نماز می خواندم.سپس از خدا می خواستم مرا به وسیله نور آن نماز ، مدد کند تا گره از مشکل باز شود . پس از بیرون آمدن از مسجد ، مشکل من حل می شد و به اندکار زمانی بدانچه می خواستم می رسیدم.(عزیزی،1387)

پیش از وجوب پنج نماز،مسلمانان فقط در بامداد و عصر هربار دو رکعت نماز می خواندند تا آن که در شب معراج ، نمازهای پنجگانه ، مقرر گردید.

بیان موضوع:

اگرچه نماز دارای اهمیت فراوان است، اما برگزارکردن نماز به جماعت اهمیت بیشتر دارد، زیرا نماز جماعت نمادی با ارزش از جامعه مطلوب اسلامی است که عناصری مانند رهبری، اتحاد و نظم را در بر می گیرد. بنابراین، مطالعه نماز جماعت و حکمت های فراوانی که در آن نهفته، حایز اهمیت است. به همین دلیل، یکی از مهمترین مسائلی که فکر دینداران جوامع گوناگون بشری را به خود جلب کرده، این مسأله است که چگونه فرزندان جامعه را دین دار و نمازخوان کنند و آنها را از بهره های فراوان این ودیعه آسمانی پرنصیب سازند. مدرسه به عنوان مرکز فراگیری می تواند به کنترل و درمان نابسامانی های دانش آموزان بپردازد. پژوهش ها نشان می دهند مدارسی که اقامه نماز را جدی گرفته اند، اضطراب ها و ناهنجاری ها، ضد ارزش ها و مشکلات اخلاقی کمتری را شاهد بوده اند(نصر و همکاران، 1387).

اهمیت و ضرورت:

 

پرستش خداوند متعال امری ضروری و حتمی است. به طوری که در طول تاریخ حیات انسان آئین های عبادی به صور مختلف خود را نشان داده اند. در زندگی عقلانی، محبوبیت و بندگی خداوند، رکن اساسی دستیابی به قرب الهی است. هیچ شریعتی بدون نماز وجود نداشته است. اگرچه در کیفیت برگزاری نماز با یکدیگر اختلاف داشته اند.(رجبی،1386)

بی تردید خداوند متعال در قرآن کریم اقامه نماز را وظیفه ثابت و لایتغیر هر انسانی می داند و می فرماید: "ان الصلوه کانت علی المومنین کتابا و موقوتا" "به درستی که نماز بر مومنان ثابت و واجب گردیده است"(سوره نساء، آیه 103).

همچنین بیش از 122 آیه در قرآن مجید پیرامون نماز نازل شده است که این امر نشان دهنده اهمیت و منزلت نماز نزد خداوند است علیرغم اهمیت عبادی برای همه انسان ها و خصوصا نوجوانان، رفتارهای مذهبی کمتر از سوی علمای تعلیم و تربیت و روانشناسی مورد مداقه علمی قرار گرفته است.(حسینی،1390)

 بر اساس پژوهش (لارسون و همکاران (1988)، به نقل از حسینی ،1390))،  کمتر از 10 درصد مقالات چاپ شده در مجلات روانشناسی و روان پزشکی پیرامون پژوهش های مذهبی است، این در حالی است که بنیامین راش،  پدر روان پزشکی اظهار می دارد نقش مذهب در سلامت روانی انسان همانند اکسیژن برای تنفس اهمیت دارد. همچنین روانشناسان برجسته دیگری همانند جیمز، یونگ، فروم و فرانکل بر نقش اعتقادات و رفتارهای مذهبی اشاره کرده و اهمیت آن را برای بهداشت روانی مورد تأیید قرار داده اند(عبادی بناب، 1374، به نقل از بشلیده و همکاران، 1382).

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در اشاعه هر چه بیشتر اسلام راستین در جامعه و اهمیت نسل جوان و نوجوان و تأثیری که مدارس در جهت دهی به شخصیت دانش آموزان می تواند ایفا نماید و این که نماز یکی از ارکان دین است و می تواند در کاهش مشکلات و جلوگیری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی و هدایت جوانان نقش تعیین کننده ای داشته باشد و با توجه به تأثیرپذیر بودن نوجوانان و جوانان در این دوران، ضروری به نظر می رسد تا در مورد اقامه نماز جماعت در مدارس اطلاع حاصل نمائیم. باشد که بتوانیم عوامل موثر بر جذب دانش آموزان، معلمان و کارکنان را در مدارس به اقامه نماز جماعت کشف کنیم.(حسینی،1390)

 

 

پیشینه نماز:

نماز سفینه نجات و مهمترین عامل و اصولی ترین روش تربیت در جلوگیری از انحرافات اخلاقی و مرثرترین روش درمانی در اصلاح انحرافات و اختلافات رفتاری فرزندان است(فراهانی، 1372).

نماز تعظیم و بر خاک افتادن بنده در مقابل عظمت پروردگار است. نماز ساده ترین و در عین حال عالی ترین وسیله و ابزار دوستی با خداست. نماز تشکر از خالق به زبان مخلوق در برابر نعمت های بی کران او به الفاظ خداوند است(منصوری، 1373).

نماز و نیایش، ارتباط صمیمانه ای است میان انسان و خداف آفریده و آفریدگار، تسلی بخش و آرامش گر دل های مضطرب و خسته و به ستوه آمده و مایه صفای باطن و روشنی بخش روان است. پیمان و انگیزه تحرک و بسیج و آمادگی است. برنامه ای است برای بازیافتن و آگاه ساختن خویش و کوتاه سخن رابطه و استفاضه ای مداوم است با سرچشمه و پدید آورنده ای همه ی نیکی ها یعنی خدا(خامنه ای، 1374).

 

 

ریشه واژه نماز:

واژه فارسی نماز از لفظ پهلوی( نماک )گرفته شده است و آن هم به نوبه خود از ریشه ی باستانی نم به معنی خم شدن و تعظیم کردن ماخوذ است که به تدیج بر معنی صلات یا عبادت ویژه مسلمین ،ا طلاق گردیده است.(خزائلی ،1358)

بر اساس بعضی از تواریخ ، برخی از ایرانیان تازه مسلمان در سال های حکومت اعراب بر ایران به جای کلمه ی صلات از کلمه نماک استفاده می کرده اند و هنگام فراخواندن مردم بسوی نماز به  جای (الصلوهَ) ، کلمه (انماک ) و به جای (حی علی الصلوهَ) جمله ( بشتابید بسوی نماک) را به کار می برده اند.(راشدی ،1385)

تعریف نماز:

نماز پرستش مشترکی میان تمام ادیان است و برای آن تعریف های زیادی شده است.

آگوست ساباتیه استاد فلسفه دانشگاه پاریس در کتاب فلسفه دین می گوید : دین روح انسان را با نیرویی نامرئی که مقدراتش را در اختیار دارد ارتباط می دهد و نماز که این ارتباط را رقرار می سازد دین حق یعنی همان دینی است که به مرحله علم درآمده است اگر دین با عمل زنده ای که پیوند دهنده آفریده به آفریدگار وسوق دهنده روح بسوی رستگاری باشد توام نگردد معنا و مفهومی نخواهد داشت.(ویلیام جیمز،1998،به نقل از هادیزاده،1390)

این گفته آگوست ساباتیه مفهوم همان سخن حضرت رسول (ص) است که فرمودند : دینی که نماز در آن نباشد ، درآن خیری نیست (راشدی ،1385)

 سه معنی نماز:

1-خدمت و خدمتکاری ، اطا عت وفرمانبرداری ، سرفرود آوری و تعظیم ، سر به زمین نهادن

2-کلمه نماز به معانی پرستش و ادای اطاعت ایزد تعالی و عرض نیاز بسوی خدای عالمیان است به طریقی که در شریعت پیغمبران وارد شده است که در این معنی معادل کلمه صلوهَ می باشد

3- از آنجا که شرط نماز طهارت است و کلمه نماز ، مفهوم طهارت و پاکیزگی را تداعی می کند ، کلمه نمازی که منسوب به نماز و به معنای دوستدار نماز است به معنی پاک و طاهر نیز به کار رفته است.( قرائتی،1372)

 

 

 

روح و حقیقت نماز:

1.     اخلاص: قصد قربت و خالی بودن

2.     حضور قلب: فارغ بودن دل از غیر آنچه به آن مشغول است ودرآن سخن دارد

3.     تفهم: غیر از حضور قلب است . زیرا ممکن است کسی حضور قلب داشته باشد ولی نداند الفاظی که بر زبان می راند چه معنی دارد.

4.     تعظیم :چه بسا که آدمی غیر خود را مخاطب قرار می دهد در حالی که دلش حاظر است و می فهمند که چه می گوید اما مخاطب را بزرگ نمی دارد.

5.     هیبت: افزون بر تعظیم است و عبارت از ترسی است که بر اثر اندیشه در عظمت پروردگار پدید آید

6.     رجا : بنده باید در نماز خود به ثواب وپاداش دا امیدوار باشد همچنان که به هنگام تقصیر خود باید از عواقب او بهراسد.

7.     حیا :آگاهی بنده از تقصیر و یادآوری از گناهان خویشتن است و این چیزی است علاوه بر تعظیم ،خوب و رجا ، شرم و حیا ممکن است بدون تذکر و تقصیر و ارتکاب گناه پیش آید. .(هادیزاده،1390)

 

مهاتما گاندی رهبر بزرگ هندوستان می گوید عجز، دعا ، نماز ، به درگاه خدا خرافات نیستند آنها اعمالی بسیار حقیقی تر از خوردن ، آشامیدن ،نشتن و راه رفتن هستند. اگر بگویم که فقط آنها حقیقی هستند و همه چیزهای دیگر غیر حقیقی هستند اغراق نکرده ایم.

دکتر روژه گارودی دانشمند و فیلسوف مشهور فرانسوی که به دین اسلام مشرف شده است در توصیف و تمجید مراسم زیبای اجرای نماز می نویسد: در نماز ، انسان به خود باز می گردد و هم هستی را در وجود خود احساس می کند. چنین است که انسان با ایمان ، وادار به ستایش  پروردگار می گردد در نماز همه مسلمانان جهان در برابر محراب های تمام مساجد که زاویه ی آن ها را کعبه ساخته اند ، در صف های فشرده با همدلی و حضور خود به طور گسترده و عمیقی مجذوب مرکز و بنیاد خویش می گردند. (روژه گارودی به نقل از راشدی،1385)

 

 

 

 

 

فضیلت نماز    :

بسیاری از احکام اسلامی مانند حج ، نماز آخمس ، زکات و ...و نظایر این ها ، شکل اجتماعی دارند انجام این اعمال عبادی از یک سو موجب کمال فرد می شود و از سوی دیگر ، تعالی اجتماعی را به دنبال دارد. (سند ملی آموزش و پرورش، 1388)

 

فضیلت نماز به شرح ذیل می آید :

1.     طهارت : نماز و قرائت قرآن ، غذای روح است و طعام ، غذای جسم ، و برای هر دو سفارش به وضو و طهارت شده است .                

2.     کدام کار از نماز فاضل تر است؟

امام صادق (ع) فرمودند: پس از شناخت خدا هیچ چیزی با نماز برابر نیست و پس از خدا شناسی  و نماز هیچ عبادتی همتای زکات نیست و پس از این ها: روزه ، حج، و فتح باب این ها شناخت ما خاندان پیامبر و پایان بخش تمامی این ها نیز آشنا شدن با ماست.

3.     نماز بهترین عبادت ها : هر عبادتی ویژگی دارد و هر کار نتیجه ای به دنبال خود دارد. نماز از حیث خصوصیاتی که دارد و آثار و نتایجی که بر آن مترتب است بالاترین و بهترین عبادت هاست.

4.     نماز نزدیکترین سبب نزدیکی به معبود:

5.     نماز محبوبترین کار در پیشگاه کردگار است. پیامبر (ص) می فرمایند همانا محبوب ترین کارها به نزد خدای چیره و والا نماز و نیکو کاری و جنکیدن برای اوست. به خصوص گزاردن نماز در اول  وقت آن.

6.     نماز موثر ترین صلاح بر علیه شیطان ها: نماز شیطان را دور می سازد و انسان را از دام مکرر و حیله او نجات می بخشد.

7.     نماز کور کننده چشم اهریمن : چون ابلیس حاضر به سجده برای حضرت سبحان نبود در نتیجه؛ وقتی فرزندان آدم مشغول نماز می شوند و در هر نماز مکررأ برای خدا سجده می کنند و به رحمتش نایل می شوند مورد حسادت او قرار می گیرند.

8.     نماز ، روشنی بخش چشم پیغمبر :

9.     نماز عمود خیمه دین است : کاخ رفیع دین به نماز پا برجاست

      10-نماز پایگاه اخلاص است. بالاترین مقام سلوک و بندگی مقام اخلاص است .(راشدی ،1385)

 راهکارهای جذب دانش آموزان به نمازخوانی وشرکت درنماز جماعت مدارس :                                   

1.     تبیین اثرات نماز

2.     تکریم و شخصیت دادن به دانش آموزان

3.     نشاط آفرینی فرهنگی واعتقادی وخود باوری در دانش آموزان

4.     ایجاد را بطه قوی دینی معلم و دانش آموز

5.     داشتن نماز خانه جذاب و عالی و استفاده از رنگ های دلپذیرد رمدارس

6.     بازگو نمودن اهمیت و ضرورت نماز به اولیا دانش آموزان

7.     اجرای  مسابقات مختلف در خصوص نماز و اهدا جوایز به دانش آموزان برتر بین دو نماز

8.     داشتن دوستان دینی در مدرسه

9.     شرکت معلمین ، مدیر ، معاون در کنار دانش آموزان در نماز جماعت مدارس

10.    برگزاری نمایشگاه در خصوص نماز از آثار دانش آموزان مدرسه

11.    توزیع کتب دینی و اخلاقی ساده

12.    معرفی دانش آموزان نماز گزار و تشویق آنان در حضور دیگران در مراسمات مذهبی

13.    دادن هدیه به هنگام نماز به دانش آموزان

14.    پخش فیلم های آموزنده در آموزشگاه در خصوص نماز

15.    ارتباط مستمر با مساجد ونماز جمعه

16.    بیان احادیث شیوا بلیغ در خصوص نماز

17.    استفاده از روحانیون جوان و شاداب وتاثیر گذاربرای امامت جماعت در مدارس

18.    داشتن سخنرانی کوتاه و مفید در بین نمازها

19.    اقامه نماز در منزل توسط والدین

20.    بر گزاری همایش نماز برای دانش آموزان

21.    برگزاری همایش نماز برای اولیا

22.    داشتن گفتگوی صمیمی با دانش آموزان در خصوص نماز

23.    ارائه الگوی عملی مناسب به دانش آموزان

24.    معرفی چهره های برتر دینی و ذکر موفقیت آنان

25.    برگزاری اردوهای زیارتی وسیاحتی از طرف مدرسه

26.    بیان داستان ها وقصه هایی در خصوص نماز

27.    معرفی دانش آموزان نماز خوان و مومن به صورت منطقه ای به کلیه مدارس

28.    چاپ عکس دانش آموزان نماز خوان در جراید محلی

29.    ارائه سی دی های آموزشی به دانش آموزان در خصوص نماز

30.    اختصاص زمان کوتاهی در آغاز کلاس به بیان آثار نماز توسط همه دبیران در کلاس

31.    ایجاد رفتار دوستانه برای شرکت در نماز و نبود زور واجبار

32.    ایجاد سرویس های بهداشتی مجهز در مدارس

33.    رفتار و کردار عملی کادر مدرسه

34.    داشتن کتابخانه غنی با کتاب های سودمند در خصوص نماز

35.    پخش صدای اذان در آموزشگاه به هنگام اوقات شرعی با بلند گو

36.    حضور مرتب وهمیشگی کادر مدرسه در نماز

37.    برگزاری همایش برای همکاران درخصوص نماز

38.    تشویق به موقع همکاران موفق در مورد نماز

39.    اجرای برنامه های متنوع در بین نماز (نمایش،سرودو...)

40.    شرکت هفتگی یا ماهانه مسئولین اداری در نماز جماعت مدرسه

41.    هم خوانی سوره های نماز در مراسم آغازین یا آغاز همایش ها و برنامه های آموزشگاه

42.    جذب تدریجی ذانش آموزان و آموزش صحیح به آنان

43.    داشتن گفتگوهای خصوصی با دانش آموزان واستفاده از کلمات محبت آمیز

44.    داشتن اعتدال و میانه روی در آموزش دانش آموزان

45.    برگزاری مسابقات ورزشی در خصوص نماز

46.    برگزاری کلاس های آموزش خانواده در خصوص نماز

47.    پرهیز از سخنرانی های سیاسی و ... در مابین نماز

48.    بیان آثار علمی روانی  و اخلاقی نماز

49.    شرکت در نماز جمعه با شکوه خاص و استقبال گرم از آنان

50.    دادن کارنامه نماز به دانش آموزان و اولیا در پایان هر ترم

51.    نظر خواهی از اولیا ودانش آموزان در خصوص چگونگی اجرای نماز جماعت آموزشگاه

52.    آورن استدلال های قرآنی در خصوص نماز

53.    ذاشتن صبر و انعطاف در برابر اشتباهات دانش آموزان

54.    فعال تر نمودن ستاد اقامه نماز منطقه و مدارس.  (شورای گسترش نماز اداره کل آموزش وپرورش

 

پیشنهادات:

با توضیحات ارائه شده،پیشنهاد می شود که والدین با رفتار و کردار خود ،مدارس با ایجاد امکانات مناسب و جامعه نیز با تامین نیاز های قشر جوان و رفع مشکلات آنان در ارتباطی هماهنگ و تنگاتنگ با هم عمل کرده  تا میل و رقبت جوان به پایبندی او به نماز و اصول اعتقادی بیشتر گردد.

و از مهمترین راه های افزایش گرایش جوانان به نماز ، تبلیغ فوائد و اثرات نماز به منظور تغییر نگرش آن ها به سوی خالق متعال می باشد. بنابراین خانواده و مدرسه بهترین مکان برای تبلیغ این فریضه در دانش آموزان و جوانان به شمار می آید که باید با برنامه ریزی درست در این جهت گام برداشت.(خانواده پویا،1386)

همچنین از طریق فرهنگ سازی و با استفاده از رسانه های گروهی و جمعی مخصوصأ تلویزیون و با استفاده از افراد کارشناس و خبره در این زمینه می توان خانواده ها و به ویژه جوانان را به این فریضه الهی رهنمود ساخت.

والدینی که خود نماز می خوانند ، تاثیر بیشتری در جذب فرزند خود به این فریضه الهی دارد لذا توصیه می شود ، والدین عذیذ خودشان سر وقت نماز بخوانند و فرزندان خود را هم به نماز تشویق کنند ، به طوری که آن ها به پندارند که با میل و رغبت خود عمل کردند.

وظیفه ی والدین است که فرزندان خود را از دوره کودکی با نماز آشنا ساخته وآن ها را به محافل و مجالس مذهبی برده و اصل تشویق و ترغیب را به عنوان بهترین وسیله ی تربیتی قرار داده و این را بدانند که نخستین الگو های فرزندشان در همه حال خود آن ها خواهند بود.(هادیزاده،1390)

همچنین  والدین با تشویق فرزندان (از طریق:  تهیه ی نر م افزارهای ارزشمند دینی ،نهج البلاغه،برنامه های جذاب قرآنی،آموزش نماز ومداحی )میتوانند عاملی برای تثبیت ارزش های دینی فرزندان باشند . (دهنوی،1386)

منابع:

  1-رجبی ،امیر،(1386) ،چرا نماز بخوانیم؟، تهران،انتشارات ستاد اقامه نماز

2- خانواده پویا،معاونت تربیتی فرهنگی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،قم،انتشارات موسسه ،(1386)

3- عزیزی،عباس،(1387)  قصه های نماز،تهران، انتشارات بوستان قرآن

4- دهنوی،حسین(1386) ) نسیم مهر 1،قم، انتشارات محدث

5-راشدی،حسن،(1385) ،نماز شناسی، تهران،انتشارات ستاد اقامه نماز

6- نصر، احمدرضا، معین پور، حمیده، عریضی، حمیدرضا و باقری، زهره(1387)، بررسی فراتحلیلی عوامل مؤثر بر جذب و شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدارس، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال هفتم، شماره 26                                                                                               

7-بشلیده، کیومرث، مکتبی، غلامحسین، تقی پور، منوچهر و شکرکن، حسین(1382)، بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال دهم، شماره های 4 و 3.

8- خامنه ای، علی(1374)، از ژرفای نماز، تهران، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی

9- فراهانی بورغانی، اسماعیل(1372)، نماز جماعت در مدارس، مجله پیوند، شماره 170.

10- منصوری، محمد(1373)، نماز، خانواده، مدرسه، مجله تربیت، شماره سوم.

11-قرائتی ،محسن،(1372)،یک صد وچهارده نکته در باره نماز، انتشارات طرح اقامه نماز

12-اداره کل آموزش وپرورش استان مازندران،شورای گسترش نماز و قرآن و عترت

13-خزائلی،محمد،(1385)،احکام قرآن،انتشارات جاوید

14-گارودی،روژه،(ترجمه علی اکبر کسمایی )،هشدار به زندگان،ص 259

15- حاجیان، مظفر(1375)، نماز حدیث عشق، اصفهان، انتشارات مانی             

16- غمخواریزدی، محمدجواد(1377)، جایگاه نماز در ادیان الهی، تهران، نشر الف   

17- - نجفی، گودرز(1377)، راز نیایش، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی                   

18- مطهری، مرتضی(1373)ف تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، انتشارات صدرا

19- حسینی،سید شمس الله ،اندش،مهدی،(1390)،مقاله فرا تحلیل تحقیقات اجرا شده در باره اقامه نماز در ادارات و مدارس آموزش و پرورش استان مازندران

20-هادیزاده،جمیله،حسینی،شمس اله،(1390) مقا له بهترین روشهای جذب فرزندان به نماز، اداره آموزش وپرورش آمل                

21-سند ملی  وزارت آموزش و پرورش،1388

22-سایت های تخصصی نماز.

|+| نوشته شده توسط در یکشنبه بیست و چهارم دی 1391  |
 
 
بالا